ANRE:Furnizorii de energie trebuie să informeze consumatorii casnici că pot obţine preţuri mai bune în piaţa liberă


Furnizorii de energie ultimă instanţă, adică cei tradiţionali, sunt obligaţi de către Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE) să-şi informeze consumatorii că pot obţine preţuri mai bune dacă încheie un contract pe piaţa liberă, a declarat, miercuri, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), Niculae Havrileţ, în cadrul unei conferinţe organizate de publicaţia energynomics.ro.

„În fiecare lună când furnizorii trimit factura, aceasta trebuie să fie însoţită de o informare privind preţul la care pot accesa alte oferte din portofoliul lor şi diferenţa faţă de piaţa serviciului universal (preţul actual – n.r.)”, a arătat Havrileţ.

Potrivit acestuia, în acest moment, piaţa pentru serviciul universal, cea de unde furnizorii cumpără energie pentru consumatorii casnici în regim reglementat, reprezintă 12% din totalul consumului şi, fiind o piaţă de siguranţă, are un preţ mai mare decât cel al pieţei libere, scrie agerpes.

„Furnizorii de ultimă instanţă au două sau trei produse mai ieftine cu 10-15-20% decât preţul pe care îl plătesc consumatorii care încă sunt captivi”, a arătat oficialul ANRE.

În prezent, de la 1 ianuarie, consumatorii casnici plătesc 10% energie la preţ reglementat şi 90% energie din piaţa liberă. De la 1 ianuarie 2018, piaţa va fi complet liberalizată, iar consumatorii casnici nu vor mai plăti preţuri reglementate.

„Consumatorii casnici nu mai au niciun motiv să rămână în piaţa pentru serviciul universal, dar ei trebuie să fie informaţi ce preţuri sunt dacă schimbă furnizorul sau rămân la acelaşi furnizor şi schimbă contractul. Îi vom obliga pe furnizori să facă această informare în fiecare lună până la 1 ianuarie”, a continuat Havrileţ.

El a mai spus că ar putea exista şi situaţii în care, pentru unii consumatori casnici, schimbarea contractului să nu aducă beneficii foarte mari, pentru că nici consumul nu este foarte mare, însă acest lucru trebuie ştiut şi asumat de către acei consumatori. Totodată, aceştia trebuie să ştie că se pot reîntoarce în piaţa pentru serviciul universal şi, de asemenea, că îşi pot schimba furnizorul la fiecare 21 de zile.