Comitetul de reglementare al ANRE avizează, vineri, licitaţia privind capacitatea de transport România-Ungaria pentru gazoductul BRUA


Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) va aviza, vineri, propunerea privind demararea licitaţiei de contractare a capacităţii de transport pe relaţia România – Ungaria, în cadrul proiectului BRUA, a declarat, joi, Emil Calotă, vicepreşedinte al Autorităţii, într-o conferinţă de presă.

„Eu am planificat pentru mâine la orele 15:00 o şedinţă extraordinară de Comitet de reglementare care să avizeze propunerea Transgaz făcută împreună cu transportatorul maghiar de a demara licitaţia de contractare a capacităţii de transport pe relaţia România-Ungaria. Noi avem cadrul de licitare a capacităţii de transport pentru tot tronsonul România-Ungaria-Austria. Acum e pasul întâi, în care vedem cum îşi exprimă interesul părţile interesate pe relaţia România-Ungaria şi eu sunt convins că va urma în 2018 şi componenta Ungaria-Austria. Şi pe noi ne-a surprins schimbarea de poziţie. Faţă de efortul de finanţare pe care BRUA îl presupune, România are încă câteva sute de milioane peste fondurile europene, faţă de cele câteva zeci de milioane pe care partea maghiară ar trebui să-l facă. Deci este o disproporţionare. Angajamentele Comisiei rămân ferme şi discuţiile bilaterale avute cu reprezentanţii României şi Ungariei converg către o continuare la fel de solidă a proiectului. Nu avem motive de îngrijorare”, a spus Calotă.

Oficialul ANRE a precizat că termenul limită pentru demararea licitaţiei este 31 iulie, scrie agerpres.

„Evident că sunt multe speculaţii. Noi am încercat, din discuţiile pe care le-am avut atât cu operatorul nostru de transport, Transgaz, dar mai ales cu nivelurile responsabile pe alte domenii din statul român, să nu dăm niciun fel de conotaţii, altele decât tehnice, comerciale. Suntem în situaţia în care, în acest moment, avem deadline ca pe 31 iulie să fie demarată procedura de licitare a capacităţii de transport a conductei BRUA, dar numai pe tronsonul România-Ungaria, şi nu aşa cum fusese aprobat de către noi în 26 mai şi de către partea maghiară în 23 mai şi de partea austriacă la sfârşitul lunii mai, pe relaţia România-Ungaria-Austria. Lucrul acesta a fost rezultat în urma unei scrisori pe care operatorul de transport maghiar l-a transmis spre informare atât părţii române, cât şi părţii austriece şi Comisiei Europene ca rezultat al unei analize de eficienţă economică a investiţiei pe care Transgazul maghiar trebuia să o facă în calitate de contributor la proiectul BRUA. Pentru moment, au spus că investiţia nu are suficientă eficienţă economică dar, pentru a nu compromite proiectul, să demarăm licitarea de capacitate, astfel încât proiectul să nu iasă din timing-ul pe care l-a primit ca aprobare de proiect de interes comun de la Comisia Europeană şi, în acelaşi timp, părţile interesate să utilizeze conducta, să nu-şi piardă interesul”, a explicat Emil Calotă.

Recent, transportatorul român de gaze, Transgaz, a anunţat că BRUA nu va mai traversa Ungaria, operatorul sistemului de gaze din această ţară, FGSZ, propunând ca volumul de gaze care ar proveni dinspre Romania să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croaţia sau Serbia.

Transgaz menţionează că, în data de 18 iulie 2017, a primit o scrisoare din partea operatorului sistemului naţional de transport gaze naturale al Ungariei referitoare la procesul de sezon deschis angajant planificat să se desfăşoare pentru alocarea capacităţilor aferente coridorului de transport gaze naturale România – Ungaria – Austria.

„Prin această scrisoare am fost informaţi asupra faptului că FGSZ nu poate derula procedura planificată din cauza lipsei aprobării necesare din partea Consiliului de Supraveghere al companiei, motivată de probleme de eficientă economică. Partea ungară a propus, în schimb, derularea procesului de sezon deschis angajant doar pentru punctul de interconectare RO-HU, urmând ca volumul de gaze de 4,4 mld.mc/an, care ar proveni dinspre România să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croaţia sau Serbia. În paralel, FGSZ ar urma să continue discuţiile cu operatorul de transport gaze din Austria (Gas Connect) pentru a identifica în continuare posibilităţi de transport fizic dinspre Ungaria înspre Austria”, au susţinut reprezentanţii Transgaz.

Potrivit acestora, în contextul situaţiei descrise şi analizând această propunere, Transgaz informează acţionarii şi potenţialii investitori regionali că, din perspectiva companiei, obiectivele şi proiectele asumate privind dezvoltarea pe teritoriul României a infrastructurii BRUA rămân neafectate.

Proiectul BRUA este dezvoltat în contextul diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale a ţărilor europene, creşterii securităţii alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, facilitării accesului pieţei din Centrul şi Sud-Estul Europei la resursele de gaze naturale din regiunea Caspică.

Prin intermediul proiectului, se va asigura: pe direcţia Bulgaria – o capacitate de transport în ambele sensuri de curgere de 1,5 miliarde mc/an, respectiv pe direcţia Ungaria – o capacitate de transport de 1,75 miliarde mc/an în faza I şi de 4,4 miliarde mc/an în faza II.

În prezent, Transgaz se află în plin proces de implementare a fazei I a proiectului, beneficiind şi de suportul financiar din partea Uniunii Europene.

Noul gazoduct ar fi urmat să aibă o lungime totală de 550 de kilometri. Transgaz va primit de la Comisia Europeană 179 de milioane de euro pentru acest proiect.