INTERVIU Eric STAB, Presedinte GDF SUEZ Energy Romania: Este indispensabil să fie realizate progrese în dezvoltarea pieţei de gaze care, în prezent, este în faza de bâlbâieli


Liberalizarea pentru non-casnici este un succes: 12% dintre consumatorii şi-au schimbat furnizorul şi încă 30% şi-au renegociat contractele. Preţurile la gaze nu au crescut dincolo de ultimul nivel al preţurilor reglementate, este concluzia unui raport de specialitate realizat de Expert Forum. Datele din studiu sunt confirmate și de reprezentanții ANRE, care se declară mulțumiți de modul în care a avut loc liberalizarea pentru non-casnici. Președintele ANRE, Niculae Havrileț, susține că circa 33% dintre consumatori non-casnici au renegociat contractele la gaze şi au obţinut preţuri mai mici.Potrivit datelor reglementatorului, 39% din clienţii GDF şi-au renegociat contractele cu furnizorul, acesta menținând în factură aproximativ preţurile de dinainte de 1 ianuarie 2015. De cealată parte, sunt voci care nu împărtășesc satisfacția autorităților. În cadrul Campaniei Preț Corect la Gaze, expertul Dumitru Chisăliță, susține că liberalizarea pentru non-casnici a demarat, pe fondul unei comunicări precare, cu libertatea furnizorilor de a impune preţurile lor în contractele de gaze.

Ce spun furnizorii? La solicitarea BizEnergy, dl. Eric Stab, Presedinte, Director General GDF SUEZ Energy Romania a răspuns întrebărilor adresate pe tema liberalizării pentru non-casnici. 

Cum apreciați că a decurs procesul de liberalizare a pieței gazelor pentru clienții non-casnici, demarat la 1 ianuarie 2015?

– Cu toate că nu au fost îndeplinite toate condiţiile necesare pregătirii dereglementării – facem aici referire la existenţa unei pieţe de gaze en-gros, a unei pieţe de echilibrare şi a unui cod al reţelei funcţional – GDF SUEZ Energy România şi-a adaptat procesele şi procedurile interne la reglementările ANRE, astfel încât să poată susţine procesul de liberalizare a pieţei de gaze naturale pentru clienţii noncasnici. Este totuşi indispensabil ca în lunile următoare să fie realizate progrese semnificative pentru implementarea condiţiilor necesare dezvoltării pieţei de gaze care, în prezent, este în faza de bâlbâieli.

Cum se prezintă situația la GDF SUEZ, la o lună de la startul liberalizării? Ați reușit să convingeți clienții să rămână în portofoliul companiei? Daca da, cum ați procedat?

– La o lună de la startul dereglementării, constatăm că am reuşit ca prin ofertele noastre să venim în întâmpinarea clienţilor, iar rezultate obţinute până în prezent sunt îmbucurătoare. Astfel, încă de la prima comunicare pe care am iniţiat-o către clienţii noştri, aceştia au optat, în număr mare, pentru una din ofertele GDF SUEZ Energy România.

Compania noastră a depus un efort susţinut şi permament nu doar pentru dezvoltarea de oferte şi servicii, ci şi pentru modernizarea proceselor şi a procedurilor interne şi derularea de acţiuni de comunicare directă cu clienţii noştri. Am fost şi suntem preocupaţi să fim alături de clienţi, nu doar în contextul liberalizării, ci permanent, dezvoltând cu aceştia o relaţie pe termen lung, un parteneriat bazat pe încredere, transparenţă şi predictibilitate. Acestea sunt de altfel atuurile care ne-au asigurat fidelitatea clienţilor şi în momentul liberalizării pieţei de gaze naturale.

În cadrul campaniei PrețCorectlaGaze, Dl. Dumitru Chisăliță, expert în Petrol și Gaze, susține că furnizorii de gaze au crescut prețul gazelor în medie cu cca. 1,42 %, respectiv cca. 2,2 lei pentru fiecare MWh consumat, începând cu data de 1 ianuarie 2015. Este o creștere de preț la GDF Suez pentru clienții non-casnici? Dacă da, de ce? Dacă nu, cum ați reușit?

– Preţul pe care îl propunem clienţilor reflectă întru totul condiţiile de piaţă. Relaţia noastră cu clienţii nu este una de conjunctură, ci este una de lungă durată, un parteneriat care a evoluat de-a lungul timpului, de la o relaţie simplă de client-furnizor de gaze naturale, la una complexă, client-furnizor integrat de energie, în portofoliul nostru având servicii de furnizare gaze naturale, electricitate, dar şi servicii conexe ambelor domenii.

Liberalizarea pieţei de gaze pentru clienţii non-casnici este o oportunitate pentru clienți sau o oportunitate pentru furnizori sau și pentru unii, și pentru alții. Argumentați, vă rog.

– Liberalizarea este un proces normal pentru orice fel de piaţă, indiferent de specific, deci implicit şi pentru piaţa de gaze naturale.Pentru România, existenţa unui mecanism de piaţă liberă, bazat pe cerere şi ofertă, deşi a fost iniţiat din nevoia de a respecta obligaţiile pe care ţara noastră şi le-a asumat faţă de UE, se dovedeşte a avea şi beneficii incontestabile. Astfel, liberalizarea pieţei de gaze naturale reprezintă o oportunitate de reaşezare pentru întreaga piaţă, ce determină raporturi şi pozitionări corecte pentru toţi jucătorii, fie ei clienţi sau furnizori.

Cum a procedat GDF Suez în privința clienților non-casnici? Cum au fost pregătiți aceștia pentru momentul liberalizării, au avut loc negocieri?

– GDF SUEZ Energy România a respectat strict reglementările impuse cu privire la liberalizare, a comunicat permanent cu clienţii cu privire la implicaţiile pe care le-a presupus această schimbare legislativă (cum ar fi aceea a încetării valabilităţii contractului cu preţuri reglementate) prin scrisori de informare, campanii de afisaj la sediul companiei şi pe site, newslettere dedicate precum şi prin campanii de informare în pricipalele publicaţii de business, organizare de evenimente dedicate şi prin consiliere directă. Comunicarea cu clienţii a jucat un rol foarte important, ea desfăşurându-se în etape, pe tot parcursul anului 2014.

Ați afișat informațiile utile și necesare clienților non-casnici pe site-ul companiei. Sunt prezentate și ofertele pentru 2015. Cum au reacționat clienții dvs?

– Informaţiile au fost puse la dispoziţia clienţilor nu doar prin intermediul site-ului, ci şi prin toate canalele de comunicare de care dispunem. Clienţii au apreciat această modalitate eficientă de comunicare, iar cea mai bună dovadă este numărul mare de clienţi care au subscris oferta GDF SUEZ Energy România.

Ați racolat și alți clienți de la începutul anului?

– Intr-o piaţă liberă există o dinamică a clienţilor în sensul în care aceştia îşi pot schimba opţiunea privind un furnizor sau altul, în funcţie de diverşi factori. Prin interacţiunea permamentă cu clienţii şi acţiunile de comunicare am reuşit să le câştigăm încrederea acestora şi să păstram o constantă a portofoliului.

Dacă îmi permiteți o ultimă întrebare, despre obligativitatea furnizorilor de a încheia tranzacții pe bursa din martie 2015. În situația în care pe PCGN – OPCOM, producătorii nu au încheiat nicio tranzacție până acum, cum credeți că vor evolua lucrurile în privința furnizorilor? Va deveni bursa de gaze funcțională din martie, când producătorii și furnizorii se vor întâlni și vor face tranzacții?

– Până în prezent s-au încheiat tranzacţii doar pe platforma BRM. Este de aşteptat ca în perioada următoare volumele şi numărul de tranzacţii să fie în creştere, GDF SUEZ fiind unul dintre actorii activi în acest proces.